onsdag 7 september 2011

Enkel och god hallon- och jordgubbsmousse

För ett tag sedan hittade jag ett mycket bra recept på en enkel och bra hallonmousse.
Originalreceptet hittade jag på bloggen Tårtsmulan.
Där finns en massa annat gott och fint än detta recept också.



Hallonmousse eller Jordgubbsmousse

3 dl vispgrädde
225 g hallon + lite vatten
½ dl socker
4 gelatinblad

Lägg gelatin i kallt vatten.
Koka upp hallon, vatten och socker i en kastrull, låt puttra i några minuter.
Sila bort kärnorna.
Krama ur vattnet ur gelatinet och lägg dem i den varma hallonsåsen. 
Rör tills de löst upp sig helt.
Låt svalna.
Vispa grädde fast och blanda ner i såsen.
Låt stelna i kylen ett par timmar.


Gott, enkelt och räcker till ett lager på en normalstor tårta på ca 24 cm i diameter.






Det går lika bra att använda detta recept med jordgubbar.
Jag brukar koka dem lite lätt så de går sönder, men ändå har kvar lite bitar.
Jag silar dom inte.





2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har en tävling där man kan vinna en valfri vara från Erikas Garderob eller Runns.se. Du får väldigt gärna vara med! :)

    http://vickelido.blogg.se/2011/september/vinn-valfri-vara-fran-erikas-garderob-eller-r.html

    MVH Victoria

    SvaraRadera