fredag 16 september 2011

Snabbakat äppelbröd

Jag hade förmånen att få hem tidningen Hembakat i postlådan, som tack för att jag varit med i en tävling som de haft.
Tack så mycket för det!

Måste säga att jag hittade flera saker jag ville prova!

Först ut blev detta enkla bröd, som jag även sett i andra tidningar nu också.
Jag tänkte att då måste det vara ett bra recept om alla vill ha det....

Kräver ingen knådning av deg, jästid eller större kärlek alls faktiskt.
Bara blanda alla ingredienser, hälla upp i form och grädda!
Det färdiga brödet får dock min kärlek, för det var gott.
Tog med det på jobbet och det försvann rätt snabbt, som det mesta man tar med dit gör.


Äppelbröd   2 st

5 dl siktat dinkelmjöl
5 dl dinkelmjöl fullkorn
4 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor
1½ tsk salt
4 tsk bikarbonat
2 rivna äpplen
2 msk honung
9 dl youghurt naturell

Ugn 175°

Smöra och bröa (jag använde bakplåtspapper) två avlånga formar på 1½ liter.

Blanda alla torra ingredienser.

Skala och riv äpplena på den grövsta sidan.
Blanda dem med honung och youghurt.
Häll över de torra ingredienserna och blanda.

Fördela den kladdiga degen i formarna.

Grädda längst ner i ca 1 tim och 20 min.
Täck ev med folie de sista 15-20 minuterna.
Stjälp upp ur formarna och låt svalna på galler under bakduk.






4 kommentarer:

  1. Smidigt med snabbakat bröd, och gott verkar det med!

    SvaraRadera
  2. Åh, lyckliga du, jag vill också få hembakat på posten <3 Det här låter toppengott, jag älskar bröd som inte måste jäsa fjorton gånger och vila över natten ;)

    SvaraRadera
  3. Va gott de ser ut, jag brukar göra ett linande bröd som också blir supergott. Men nästa gång ska jag testa ditt!

    SvaraRadera