fredag 23 september 2011

Mandelkaka med svartvinbärskräm

Sist ut av mina bidrag till Göteborgskex  bake off tävling blir en variant av min pappas favoritkaka, men i ny tappning.
Alla andra bidrag hittar du HÄR!

Min mamma bakar dessa kakor som egentligen heter snöbollar till jul och pappa bjuder inte bort dem så gärna.
Originalet är fyllda med en mockakräm och lite toppigare i själva kakan.
Mina blev lite "misslyckade" i formen, eftersom jag hade stora ägg, men inget fel i smaken.

Att sedan göra en svartvinbärskräm att fylla dem var genialiskt!
Sött, frikt och syrligt i en och samma kaka kunde inte bli bättre.
Och vilken färg smörkrämen fick sedan!







Mandelkaka med svartbinbärskräm
ca 60 st enkla och 30 dubbla


200 g oskållad mandel
5 dl florsocker
4 äggvitor   
OBS! Ta inte stora ägg utan vanliga "små"

Mal mandeln med skalet kvar och blanda den med florsockret.
Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt mandeln.
Blanda till en jämn smet, konsistensen ska vara så att du nästan kan rulla dem.

Klicka ut knappt teskedsstora klickar på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 200° i nedre delen ca 7-9 min.
De ska just så pass få färg.
Kakorna ska vara lite mjuka och sega, utan att vara degiga.
Låt svalna på galler.

Svartvinbärssaft:
Koka lite frysta svarta vinbär tillsammans med lite vatten några minuter. tills de vätskar ifrån sig bra.
Sila genom finmaskig sil,
Smaka av med florsocker till en lagom söt smak.
Låt svalna och använd "saften" till smörkrämen.

Svartvinbärskräm:
50 g margarin/smör
¾ msk mjöl
¾ dl svartvinbärssaft
1 äggula
1 msk grädde

Smält smöret i kastrull, tillsätt mjölet, som en redning.
Rör sedan ner vinbärssaften.
Koka tills det tjocknar.
Blanda äggula och grädde och tillsätt.
Låt svalna något.

Smörkräm:
150 g margarin/smör
3 tsk vaniljsocker

Blanda den svala bärkrämen med smörkrämen.
Bred på hälften av kakorna och sätt resten ovanpå så du får dubbla kakor.
Ät och njut!






Denna kaka får dessutom bli mitt bidrag i månadens sötsak som du hittar på bloggen Söta saker.
Där september månads tema är syrligt.
Kakan är ju söt, men fyllningen är härligt syrlig.

1 kommentar:

  1. Kikar bara in helt snabbt för att önska en underbar söndag och tipsa om att jag har en ny tävling på bloggen... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=614

    SvaraRadera