tisdag 13 september 2011

Supersnabb limpa

Jag gillar när man snabbt kan röra ihop ett gott bröd utan någon direkt framförhållning.
Igår kokade jag för första gången i mitt liv en egen köttsoppa.
Helt ok blev den, men kanske inte som mammas.

Till det rörde jag hop en limpa och så hade vi middagen klar.


Snabb limpa

½ dl vetekross
1 dl havregryn
3 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl fil eller youghurt naturell
¾ dl brödsirap

Blanda de torra ingredienserna.
Blanda fil och sirap och tillsätt.
Häll i smord eller bakplåtspappersklädd form på 1½ liter.

Grädda i nedre delen i 200°, ca 40 minuter.
Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.


Denna gång blev det en ganska närproducerad middag.
Kött och potatis från mina hemtrakter.
Alla mejerivaror som användes kom från Norrmejerier, vissa även ekologiska.

Jag tycker det är viktigt att främja det vi har i närheten, därför köper jag nästan bara mejeriprodukter från Norrmejerier.
Grönsaker väljer jag också det som är närproducerat om det finns, annars får Svenska räcka.
Däremot är jag tyvärr inte lika bra på att köpa ekologiskt, jag önskar verkligen att jag alltid gjorde det, men ibland blir jag lite snål när jag väl står där.

Hur gör du, köper du ekologiskt och närodlat?



1 kommentar:

  1. åh, jag älskar också snabba limpor, skönt att inte behöva planera dagen innan eller jäsa flera gånger - och så smakar de ju SÅ gott!

    Jag ÖNSKAR att jag vore bättre på både närodlat och ekologiskt. Det är viktigt för mig att göra så mycket jag kan för att djur och natur ska må bra. Kött och fisk äter jag överhuvudtaget inte, och mjölkprodukter KAN ibland bli ekologiskt, när studiebidraget räcker till. Ägg köper jag dock ALLTID ekologiska. Annars är det nog priset som styr, tyvärr...

    SvaraRadera