onsdag 21 september 2011

Havrekaka skogens guld

För ett tag sedan fick jag en förfrågan om att vara med i Göteborgskex bake off challange.
Tyckte det lät som en kul grej, så här kommer mitt första bidrag.
Alla bidrag kommer att läggas upp på deras facebooksida 
Inspirationen har jag hämtat från skogens röda guld - lingon.
Tycker att de passar utmärkt i kombination med kanel och vit choklad.


  

Havrekaka skogens guld

150 g smör
125 g (2 dl) vetemjöl
115 g (1,25 dl) socker - ca 80-90 råströ och ca 35-25g farinsocker
100 g (2,5 dl) havregryn
1,5 g (0,25 tsk) bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2-2,5 tsk kanel
ca 1 dl frysta lingon

Garnering:
ca 50 g vit choklad

Ugn 180°
Torrosta havregrynet i en stekpanna.
Blanda alla ingredienser utom lingonen till en smidig deg.
Tillsätt lingonen och blanda försiktigt så de inte går sönder.

Rulla små bollar ca 35 st och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Tryck till lite med fingrarna eller en gaffel, så de plattas till lite.

Grädda mitt i ugnen ca 6-8 min.
Låt svalna på galler.

Smält den vita chokladen och ringla den över de kalla kakorna.




1 kommentar:

  1. Ser fantastiskt goda ut - vilka goda smaker du kombinerat! Och snygga kakor.

    SvaraRadera