onsdag 8 september 2010

"Av fisk blir man smart"

Häromkvällen försökte min 4 åring slippa sova.
Hon skulle sova med pappa, sen med mamma, sen med pappa igen.
Saga lästes, det dracks vatten och kissades.

När det var min tur att ta över så skulle hon prata lite.
Hon inledde med en väldigt enkel fråga:
Dottern: Mamma var var J (lillasyster) när jag var liten?
Jag: Ja men då fanns hon inte
D: Men vars var hon?
J: Ja men innan man föds så finns man bara inte
D: Men mamma vars var hon?
J: Ja men jag vet inte. (Med tron att det var slut där)
D: Mamma, du vet ju allting!
J: Ja men inte det.
D: Men mamma, du äter ju fisk och då vet man allting.

Ja vad ska man säga?!
Dom är härliga de små, men jobbigt med frågor man inte kan svara på eller förklara.

Idag åkte jag och tjejerna till mina föräldrar.
Toppenväder, varmt, sol och klarblå himmel.
Vi spenderade dagen utomhus, plockade svart vinbär, grävde upp lite färsk mandelpotatis, små men naggande goda.

Dagen avslutades med ett besök hos en barndomskamrat och hennes familj, fick även tillfälle att träffa min "gamla" dagmamma. Det var ett trevligt återseende.
Barnen fick leka av sig lite och jag fick gott fika, bla någon sorts pepparkaksrutor med härlig glasyr.
Bullen fick underkänt av min dotter, men jag vet att det bakas goda bullar i hela den där släkten, så jag tror knappast den var dålig.

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig berättelse om dig och dottern. :-)
    Det är svårt att förklara vissa saker och man inser att ens barn tror att man verkligen kan allt. Och om man äter fisk så borde man ju verkligen kunna allt. Hihi... Så gulligt!

    SvaraRadera
  2. Insåg just min egen storhet då jag precis börjat äta fisk men ändå vetat allting så länge ;)

    SvaraRadera
  3. Malin: Det är tur du har kommit till insikt och börjat äta fisk, men jag tror du har mycket kvar att lära från din klokare kusin :)

    SvaraRadera
  4. Du har förmodligen alldeles rätt!
    Men säg inte till nån att jag sagt det ;)

    SvaraRadera
  5. Stackars mina bullar! ;D Tror det var mina enorma mängder kanel som störde. ;D haha, lillstackarn, hon såg verkligen äcklad ut! ;D

    SvaraRadera
  6. Marica: Jag tror det var en engångshändelse, nu smakade jag inte just dessa bullar men som jag skrev så VET jag att ni inte är dåliga på att baka i din släkt :)

    SvaraRadera
  7. Haha, men jag tar då absolut inte illa upp! ;D Smaken är ju som baken! :) Så länge min familj gillar dom så...;)

    SvaraRadera