onsdag 29 september 2010

Morotsbröd med nötter

Det händer att jag kollar igenom vad det är för mjölpåsar som står där längst upp i skafferiet.
Det blir ju fort flera olika sorter, men hittar ett recept som ska ha något speciellt i degen.
Det inhandlas, man använder nån deciliter och sen blir påsen ståendes.

Senast när jag gjorde en inventering hittade jag en påse vetekross som snart hade "bäst före datumet" inne.
Tyckte det var onödigt att kasta, så jag kollade runt efter ett recept med vetekross.
Det recept jag köpte påsen till hittade jag inte igen, synd för det var gott.

Men det här brödet blev också gott, innehöll lite smått och gott och jag hade allt hemma. Passat bra att baka detta om man har påsar med lite rester.


Morotsbröd med nötter  2-3 bröd

1½ dl vetekross 
2 dl vatten
4 dl kallt vatten
½ dl olivolja (jag tog rapsolja)
50 g jäst
2½ dl naturell yoghurt (jag tog filmjölk)
2-3 morötter
1½ dl hasselnötter
2 dl solroskärnor
2½ msk baksirap
2 tsk salt
9 dl vetemjöl
7 dl fint rågmjöl 

Koka upp vetekrosset med 2 dl vatten, låt det koka 2 minuter. Häll på det kalla vattnet samt oljan. 
Låt blandningen svalna till 37 grader. 
Rör ut jästen i blandningen.

Skala, skölj och riv morötterna. 
Hacka nötterna. 
Blanda jästblandningen med yoghurt, morötter, nötter, solroskärnor, sirap och salt.

Arbeta in mjölet, spara lite till utbakningen. 
Arbeta degen kraftigt tills den har släppt bunken. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Ta upp degen på mjölad bänk och knåda samman degen. 
Dela degen i 2 delar. Forma till runda bröd och lägg dem på en plåt som är klädd med bakplåtspapper. 
Skåra brödet i rutmönster med en vass, mjölad kniv. 
Låt brödet jäsa under bakduk 20-30 minuter. Värm ugnen till 175 grader.

Grädda bröden på nedersta falsen i 40-50 minuter. Låt svalna på galler - utan bakduk för knaprig skorpa och med bakduk om ytan ska vara mjuk. 



7 kommentarer:

  1. Låter som ett mycket gott bröd när det är både morötter och solrosfrön och hasselnötter i, blir alltid så mycket saftigare med morötter i

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut. Ibland är det bra med lite skafferirensande.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott med morötter och nötter i brödet. Det älskar jag!

    Tack för den fina kommentaren på min blogg. Du har också en fin blogg ;-)

    SvaraRadera
  4. Låter gott! Håller med om att olika sorters mjöl eller liknande blir stående.

    SvaraRadera
  5. Så gott dina bröden ;d gillar jag mycket morrot bröd som ha nötter i.

    SvaraRadera
  6. Mm, det där lät ju smaskigt! :P Kanske man skulle testa!
    Har inte kunnat kommentera här på några dar... Men jag ångrar ju bittert att jag inte kom på klädpartyt och missade det där fikat! ;D

    SvaraRadera