onsdag 15 september 2010

Rara Mor och en Äppelkaka i långpanna

Min mamma är en lätt förvirrad, rolig, kokerska, som är urusel på engelska.
Men hon är min mamma och jag gillar henne!
Dessutom gillar hon nya recept och det gör ju jag med!


Det sista i ordningen innehöll äpplen, mycket socker och en långpanna.
Resultatet blev rutor, lite sega och lite frasiga på ytan - Goda!


Mikaelas äppelkaka

6-8 äpplen
6 ägg
9 dl strösocker
450 gram smör
9 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
kanel

Slå på ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smör och låt det svalna.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Tillsätt smöret.

Häll i en smord långpanna 40 x 35 cm (jag hade bakplåtspapper)
Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor.
Tryck ner dem tätt i smeten.
Strö på kanel.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 1 timme.
Skär i rutor i valfri storlek.

Servera som de är eller med grädde, vaniljvisp eller vaniljsås.

Jag skar mina i lite olika storlekar endel lite större som kan passa bra med lite vaniljsås till ex efterrätt o h några lite mindre som kan passa på kakfatet tillsammans med något annat gott :)


Jag tycker det kan vara svårt att hitta ett färdigt recept som räcker till dagens stora långpannor, men detta recept räcker gott och väl och man får höga, fina rutor.
Ett annat recept som jag provade förra hösten finns här på bloggen tre tjejer i köket och det är också gott och räcker till en stor långpanna.

Idag har förskolor och skolor varit stängda för planeringsdag.
Tyvärr var inte vädergudarna med oss.
Men vi trotsade vädret och spenderade några timmar ute i en lekpark tillsammans med en vän och hennes dotter, så stortjejerna fick rusa av sig lite.
Vistelsen avslutades med att min dotter åkte rutchkana med huvudet först, händerna nedgrävda i den blöta handen och sen lite hopp och lek i en stor vattenpöl med gympaskorna!
Ja vad kan man säga full i sand och genomblöt!
För övrigt så äter nu båda barnen antibiotika för öroninflammation med sprucken trumhinna, en var. Stackarna, men det är full fart ändå.




5 kommentarer:

  1. Min mor är också förtjust i nya recept. Min far däremot... han kan grymta ett 'yup' om man frågar om det var gott, och om det var jättegott kan han säga 'du kan ju göra det där någon mer gång'. haha

    SvaraRadera
  2. Åh, vad jag blev sugen på att baka nu. Jag brukar göra en liknande och det är ju så gott.

    SvaraRadera
  3. Vad gott det låter , perfekt att göra det i långpanna så blir det så mycket mer kakor :-)

    Vädret ja, riktigt höstväder, massa regn och så blåsigt igår och inatt var det ett rejält åskväder så att strömmen gick, undrar just hur mycket regn som kommit

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott! Jag älskar den typen av äppelkakor men eftersom 2 av mina barn är ägg-allergisk bakar jag oftast utan ägg. Men nu tror jag att jag måste baka en sådan här kaka.

    SvaraRadera