söndag 19 september 2010

Hemmagjord pizza

Hemmagjord pizza är inget som jag är speciellt förtjust i, men man måste tänka på de andra som ska äta också.
Så igår bakades det pizza här hemma.


Pizzadegen hämtad jag från Leilas Lindholms senaste bok One more slice, utgiven av Walter and Books AB.

Basic pizzadeg 4 stora pizzor

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5 1/2-6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt socker, salt och olja.
Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin ca 10 minuter tills den är elastisk.
Strö över lite mjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Dela degen i 4 bitar och kavla ut dem tunt på mjölat bakbord.
Smaksätt med valfri fyllning.
Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.

Tomatsåsen kokade jag ihop efter ett recept från en gourmematlagningskurs som jag gick för nåt år sedan.
Inga recept därifrån innehåller några mängder utan man får ta lite på känn och beroende på hur mycket man ska göra.

Tomatsås

Tomat - finhackas
Morot - finrivs
Brun farin
Balsamvinäger
Färsk timjan och oregano
Vitlök

Koka ihop till en tomatsås.

Var och en fick göra sin egen pizza, alla nöjda och glada.
Vi hade lite skinka, hamburgerkött, färska champinjoner, färsk tomat, ananas och västerbottensost.
Ja det fanns även vanlig herrgårdsost för de med lite känsliga smaklökar.
Men jag rekommenderar varmt västerbottensost på pizza - riktigt gott.

Såhär såg yngsta familjemedlemmens pizza ut.





Idag har vi tagit vårt ansvar och röstat, vilket jag hoppas alla har gjort.
Men nu är helgen över och imorgon är det jobb igen för min sambo, jag är ju fortfarande mammaledig och hemma med mina småtroll på dagarna.

2 kommentarer:

  1. Pizza är så gott, blir ännu godare med hemmagjord pizza nu när jag har en baksten

    SvaraRadera
  2. Ja baksten har man ju sett på TV, kanske en sån som skulle behövas för att jag ska "gilla" pizza.

    SvaraRadera