söndag 26 september 2010

Helgen är slut och fikat likaså..

Ja nu är helgen slut, imorgon börjar vardagen igen, men alla dagar har väl sin charm. Eller?

Vi har haft att göra alla dagar.
Lördagen hade jag ett Me and I party här hemma.
Då jag hade sett så många nya recept som jag ville testa bestämde jag mig för att ha flera sorters fika i lite mindre format, så att man skulle kunna fika av allt om man så önskade.


Jag bjöd på dessa chokladbollar, lemon cake pops, vaniljmuffins med marsipan och oreocupcakes.


Vaniljmuffinsarna gjorde jag på mitt vanliga muffinsrecept och sedan tillsatte jag bitar av marsipan.
Av det receptet fick jag ut 24 små och 6 normalstora muffins.
Spritsade på en marshmallowfrosting, samma som är fyllning i oreocupcaksen och garnerade med snabbt hoprullade rosor och blommor i SP och "hjärtströssel"



Oreocupcaksen hittade jag hos Cupcakefluffan, de blev kanongoda. Käns som att den lilla storleken på dessa var alldeles lagom mycket. 
Garnerade med turkosa blommor i olika utföranden i SP.
Jag gjorde halva satsen och fick då ut 24 minimuffins och 6 st normalstora.


Oreocupcakes


Muffins:
260 gram vetemjöl
125 gram kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljextract/vaniljsocker
170 gram osaltat smör (fast jag använde normalsaltat)
400 gram ljust muscovadosocker
4 ägg
1 1/2 cup (3,55 dl) filmjölk (använde turkisk youghurt istället)
24 oreokakor 


Dela Oreokakorna i två delar, den halvan med den vita fyllningen på lägger du i botten på varje muffinsform, den vita fyllningen skall ligga uppåt mot dig. 
De andra 24 oreokakhalvorna utan vit fyllning spar du till frostingen. 
Hur många muffins det blir beror på hur stora muffinsformar du använder.

Sätt ugnen på 175 grader. 

Blanda samman alla torra ingredienser förutom vaniljsockret.

Vispa smöret mjukt och krämigt, tillsätt muscovadosocker och vaniljsocker - blandas ordentligt.

Tillsätt sedan äggen ett i taget under fortsatt vispning.

Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med filmjölken/yoghurten och se till att det blir ordentligt blandat utan att överarbeta smeten.

Fyll muffinsformarna till  3/4 med smet och grädda mitt i ugnen i 18-20 minuter, tiden kan variera beroende på hur stora muffinsformar du använder.

Låt dom kallna på bakgaller under bakduk. 
 

Marshmallowsfyllning:
226 gram smör 
1 1/2 cup, (170 gram) florsocker
1 1/2 tsk vaniljextrakt/arom
2 cup (4,8 dl) Marshmallows Fluff (köpt eller hemmagjord)

Blanda samman alla ingredienser till en mjuk fyllning, fyll dina cupcakes med detta.


Oreofrosting:
4,8 dl grädde
4 msk florsocker
1/2 tsk vaniljextrakt
6 msk oreokaksmulor


Vispa grädden tillsammans med florsocker och vaniljextrakt.
Vänd ner oreokaksmulorna i grädden.
Spritsa på cupcaken och garnera gärna med en halv Oreokaka.

Till frostingen använde jag inget socker, då jag tyckte att allt annat var rätt så sött.


Mina lemon cake pops kommer en annan dag.

4 kommentarer:

  1. Sara jag älskar dina bakelser, de är underbar goda.
    Många kramar
    Leila

    SvaraRadera
  2. Tack Leila vännen :) Du vet att det bara är att säga till, så kommer det nåt gott /Kram

    SvaraRadera
  3. Vad mycket gott, kul du gillade oreocupcaksen, ja skall man ha mer än bara just de cupcaksen så får man allt göra de i miniformat, annars orkar man ju inte äta något annat :-) , måste nog göra en ny omgång snart, muffinsen finns ju redan i frysen så det är bara fyllningen och frostingen som behöver göras

    SvaraRadera
  4. Åh, vad mycket gott! Blir sugen på att testa.

    SvaraRadera