fredag 10 september 2010

En smet med banan - långpannekaka, muffins, välj själv

Hade lite vanlij youghurt ståendes i kylen, kom då på att jag nån gång för längesen skrivit av ett recept på en banankaka i stor långpanna som skulle ha just det i smeten.
Grävde fram receptet och satte igång.
Skulle åka förbi på jobbet en sväng och ordna lite saker, så då ville jag passa på att muntra upp mina hårt arbetande kollegor med lite fika.

Har ju också just fått hem lite nya saker och var ju såklart sugen på att använda lite av dem.

Så denna stora smet fick bli till 18 muffins och en liten liten sockerkaka, som jag gjorde i en liten rund form som jag har i mina gömmor.

När vi kom hem ville min dotter ha en muffins också, fast hon äter bara frostingen och en rosa blomma skulle hon ha på toppen, såhär såg hennes ut.



De som fick följa med på jobbet fick turkosa blommor, penslade med lite pärlemorpulver och två små sockerpärlor. Hade velat ha silverkulor, men dom var slut.


Banankaka med vaniljyoughurt 20 bitar

200 g Smör
4 dl Strösocker
4 Ägg
6 dl Vetemjöl
2 tsk Vaniljsocker
2 tsk Ingefära
2 tsk Bikarbonat
2 mogna bananer - mosade
2 dl Vanilj youghurt

Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten, varvat med de mosade bananerna och youghurten.

Häll smeten i en stor långpanna med bakplåtspapper och grädda i nedre delen 175 grader, ca 30-40 minuter.

Skär kakan i långsmala bitar och pudra på florsocker vid servering.


Mina blev som sagt till 18 muffinsar och en liten "sockerkaka".

På mina muffins gjorde jag en färskostfrosting, fast jag använde mig av rörsocker flor istället
och några droppar citronsaft fick också vara med.
Frostingen fick därmed en lite brun nyans, men var kanongod!

Lillasyster är på besök och hon har önskat räkmackor
till tv-soffan ikväll.
Måste erkänna att jag inte är särskilt svårflörtad när det kommer till räkor och när jag äntligen har någon här hemma som vill äta det så nappar jag direkt!




2 kommentarer:

  1. Banankaka är ju jättegott. Vilka fina cupcakes.

    SvaraRadera
  2. Vilka härligt fina cupcakes, banankaka är himla mumsigt

    SvaraRadera