tisdag 21 december 2010

Julkalender Lucka 21 -Skumtomtefudge

Hade sett fudge med skumtomtar och en annan med polkagrisar. Jag valde att testa de med tomtar, för det receptet var enklare.

Men.....
Jag tycker nog de var lite i sötaste laget.
Men jag har sett dem på många bloggar och det verkar som att de är poppis hos andra.
Kanske inte det godaste hemma hos oss, men nån slinker ner och sen så får vi får bjuda bort de helt enkelt.

Just detta recept har jag tagit från en blogg som heter Evaspysselblogg. Massor med fina saker.
HÄR kommer du direkt till receptet, som även finns nedan.



Skumtomtefudge ca 30 st 

50 gr skumtomtar (ca 10-12 st)
2 dl socker
1 dl grädde
50 gr smör
ev några droppar röd karamellfärg
100 gr vit choklad

Klipp tomtarna i småbitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med grädde, socker och smör.
Värm på medelvärme tills allt smält.

Ta av kastrullen från värmen och tillsätt hackad vit choklad. 
Rör om tills chokladen smält.
Droppa ev i några droppar röd karamellfärg för att förstärka den rosa färgen.

Klä en form med bakpapper och häll i smeten, så att det blir ca 1 cm tjockt.

Låt stå i kylen några timmar så att det stelnar innan den skärs i bitar.



Annars så har lugnet lagt sig här hemma.
Vi har handlat all mat, alla klappar, städat (så städat det nu kan bli med två barn hemma), bakat och stökat klart.
I det närmaste i alla fall.
Jag ska göra efterrätten till julafton som kommer spenderas hos barnens farmor och farfar.
Inget märkvärdig och sådant som kan göras klart och sen bara tas upp ur frysen när det är dags.

Sen har jag även lovat att göra två doptårtor till min systers väninna.
Dessa ska hämtas på torsdag, jag vet inte vilken tid.
Det kan väl vara just dessa två som ger mig lite kryp i kroppen, hur jag ska hinna få dem klara samtidigt som jag ska jobba.
Men det ordnar sig.

Eller förresten, tårtorna gör mig inte så mycket, men all denna SNÖ, som formligen vräker ner hela tiden, den stör mig mycket.
När det efter en timma ser likadant ut igen känns det rätt hopplöst.
Men jag bor där jag bor av fri vilja och detta kommer att ordna sig det med.

JAg hoppas att ni inte har missat Ernst jul, som just slutat.
 Det kan väl vara så att vissa hatar det och andra älskar det.
Jag ställer mig i den sistnämnda skaran.
Julmys...


2 kommentarer:

  1. Har testat dessa en gång men gör det inte fler gånger. Alldeles för sliskiga för min smak.
    Själv är jag neutral till Ernst Jul, tittar inte på det men hatar det inte:)

    SvaraRadera
  2. Funderat på skumtomtefudge, men när jag läser överallt att det verkar bli så söt så blir det nog att sambon får käka upp skumtomtarna som de är istället :-)

    SvaraRadera