tisdag 7 december 2010

Julkalender Lucka 7 - Röding, Potatisrösti och romsås

För en tid sedan hade vi glöggfest på jobbet.
God catrad mat bestående av filé-spett, ungsstekta bakpotatishalvor, ädelostsås/röra och en lite starkare bearnaisesås, sallad och bröd. Lite god dryck till det och middagen var fulländad.
Trots att vi alla åt oss proppmätta, så slank det sedan ner lite glögg, pepparkakor och julskum.

Vi hade även med oss en liten julklapp var och beslutade att med risk för att förta den trevliga, glada stämningen köra julklappsleken.

Jag gissar att det finns ett antal olika varianter av denna lek, men vi samsades tillslut om kvällens regler.
Sagt och gjort, tärningen slogs, tiden tickade.
Den mysiga stämningen var som bortblåst och fram kom tävlingsinstingt, "hårda" ord och jakten på den perfekta klappen.

Mitt deltagande skulle kunna beskrivas kort och gott: "Jag kom, sågs och segrade".

Jag fick med mig två fina rödingar som en kollega fiskat, det var för mig den perfekta klappen den kvällen.
Även om jag gärna hade tagit dom där mysiga varma sockarna också.

För några dagar sedan bestämde vi oss för att tillaga den ena av fiskarna och såhär blev resultatet...



Jag valde att göra ett recept från matlagningskursen jag gick för länge sedan.

Smörstekt röding i ugen, med rösti och romsås

Rösti
Potatis
Morötter
Äggula/gulor
Kvibille ost alt Västerbottenost
Maizena mjöl

Riv morötter och potatis grovt.
Blanda ner äggula, maizena och riven ost.
Krydda med salt och peppar.
Basilika

Smörj en form och platta ut röran, max 2 cm tjock.
In i ugnen ca 15-20 min 175-200 grader.

Rödingen
Fileas och putsas
Salta och Peppra, ev lite socker

Lägg i en smord ugnsform.
In i ugnen ca 10-20 minuter på ca 175-200 grader.

Romsås
Turkisk youghurt
Röd lök - hackad
Dill och Persilja
Salt och Peppar
Honung - flytande
Citronsaft
Rom

Blanda alal ingredienser, smaka av med salt, peppar, citron och honung.


Tror att det blir minst lika gott med bara pressad mandelpotatis eller en smarrig potatispuré med VB-ost i kanske.

Håll tillgodo och testa gärna måttena får man "höfta" som vi säger.

Ja själva maten är ju inte direkt julrelaterad, men efter all julmat kan det vara gott med något helt annat.

Har du något favoritrecept på fisk?

1 kommentar: