torsdag 2 december 2010

Julkalender Lucka 2 - Pepparkaksmuffins med apelsinfrosting

Ja detta är ju främst em bak och matblogg, så jag måste ju ha med något sådant i lucka två.
Idag hade jag besök av två kära föredetta kollegor.
Ett trevligt och uppskattat besök.
De hade med sig fina presenter till barnen, som blev mycket uppskattat av främst 4-åringen, som fick stora ögon och gapade när hon öppnade paketet. "Är det mitt mamma, är det sant" Ja bling bling till små tjejer går helt klart hem.
Den yngre damen uppskattade nog snöret mest.




Jag bjöd såklart på fika.
Hade bakat lite pepparkaksmuffins för ett tag sedan. så de fick komma in i värmen från frysen.


Pepparkaksmuffins 


2 Ägg
2 kkp Strösocker
2 kkp Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Kanel (jag hade ca 2 tsk)
Pepparkakskryddor (jag hade ca 2 tsk)
1 hg Smör
1 kkp Mjölk


1 kkp = ca 1,5 dl


Vispa ägg och socker pösigt
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Smaka dig fram till rätt mängd kryddor.
Smält smöret och tillsätt det tillsammans med mjölken.
Rör ihop till en slät smet.


Fyll muffinsformar till ca ½-⅔.
Jag fick 15 st rätt stora muffins.
Grädda ca 10-15 minuter.


Enligt receptet ska ugnen vara på 225˚-250˚.
Jag skulle nog föreslå lägre temp, ca 175˚, grädda mitt i ugenen, ca 10-15 minuter.


Mina gräddades på 225˚, mitt i ugnen, ca 10 minuter och jag tycker nog att de nästan är lite bräda på toppen.



Till det gjorde jag en vanlig färskostfrosting som jag smaksatte med apelsinsaft.



Receptet på muffinsarna kommer från min mammas väninna, tillika hela familjens föredetta granne.
Vi bodde i samma hyreshus när jag var liten.
Minns att jag fick komma ner till hennes lägenhet och baka dessa muffins. 
Goda och enkla att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar