tisdag 9 november 2010

Grottor med hallon och hjortron

Byter bilden på min bloggheader till en med småkakor.
Tycker det passar bra såhär inför julen, då i alla fall jag bakar en massa småkakor.
I år både till mig själv och till några andra.




Blev sugen på att testa hallongrottor fast med hjortronsylt i.
Gott, men originalet med hallon är nog godare.
Tur att jag gjorde hälften av varje.

Jag använde mig av samma recept som alltid till hallongrottor. 
Det kommer från min mamma, men jag vet inte var hon fått det ifrån.



Hallongrottor ca 35-40 st.

250 g Margarin
1,5 dl Strösocker
4,5 dl Vetemjöl
1 dl Marsanpulver
1,5 tsk Bakpulver

Rör margarin och socker poröst.
Blanda i resterande ingredienser och rör /knåda ihop till en deg.

Rulla små bollar och lägg i småbrödsformar.
Tryck ett hål med fingret och fyll med hallonsylt eller hjortronsylt.

Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 10-15 min tills de fått fin färg.


5 kommentarer:

  1. Hallongrottor är helt klart en stor favorit hos oss!

    Fint det blev med de nya kakbilderna :)

    SvaraRadera
  2. Hmmmm, kanske ska prova att göra dem glutenfria...

    SvaraRadera
  3. Hej! Fin blogg du har, och goda bakverk! Småkakor är alltid bra att ha hemma om man får besök, så det är en bra ursäkt till att baka ;)

    SvaraRadera
  4. Hej

    Jag tittade in på din blogg och blev glatt överraskad av vad jag såg. Jobbar som featurechef/reporter på Norran och undrar om du skulle kunna ställa upp i ett bak-reportage, kanske då du gör några favorit-julkakor?
    Mejla mig: susanne.lindberg@norran.se och skriv att du tackar ja! =)

    SvaraRadera