torsdag 25 november 2010

Veckans fjärde kaka - Brysselkex

Brysselkex! Hur gott somhelst.
Det är faktiskt första gången som jag bakar dem själv.
Receptet kommer även detta från mamma och det är hon som brukar baka dessa till jul.


Brysselkex  ca 50 st

4 ½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g margarin eller smör

Garnering: pärl- eller strösocker

Hacka samma ingredienserna till degen.
Forma den till rullar drygt 4 cm i diameter.
Rulla dem i socker.
Lägg rullarna kallt, skär dem i skivor och lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 175˚, ca 10 minuter.



I år har mamma grönt socker på sina och jag har rött.
Mitt socker är färgat med pastafärg, som inte ville färga av sig, så jag tillsatte lite röd pulverfärg och det gick bättre.
Det går lika bra, kanske bättre att använda karamellfärg.


2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig gjort egna brysselkex. Det blir väldigt vackert med färgat socker.

    SvaraRadera
  2. Sånt socker brukar jag göra med karamellfärg. Det blir jättebra resultat!!! Kom på att jag nog aldrig ätit brysselkex. Kanske måste göra det någon dag!!!

    SvaraRadera