tisdag 16 november 2010

Julbaket är påbörjat!

Jag har börjat med listan på vad som ska julbakas och jag har även börjat baka lite.
På frågan vad tycker du vi ska baka till jul?
Fick jag till svar av min sambo: Lusekatter, fast jag gör dem nog själv.
Innan jag hinner säga; då får du göra degen själv i år också, häver han ur sig, "fast du får göra degen".

I mina lussekatter och lussebullar har jag högst två russin i katterna och inga i bullarna, tycker inte om russin i mat och bak. Men det gör han och häller gladeligen i flera paket av de små, mörkbruna rackarna.

Förmodligen blir det samma som förra året, jag baka mina bullar och han bakar ut sina bullar av min deg.

Jag tycker det är ok att börja baka innan advent, men det är inte ok att plocka fram stakar och stjärnor. Det gör jag kvällen innan första advent, då kan man tända dem på morgonen och mysa i mörkret.

Däremot tänkte jag vänta lite till med att blogga om mitt julbak.
Men jag kan säga som så att det luktar ljuvligt, kanel...nejlikor....ingefära....saffran....

5 kommentarer:

  1. Inga russin i mina lussekatter heller, gillar inte de små rackarna överhuvudtaget, ja ingen torkad frukt alls :-), brukar ha russin på en del lussekatter, två stycken på toppen bara för syns skull, de pillar jag ju ändå bort sedan när jag äter dom :-) , ibland har jag kört med pärlsocker på istället, himla mumsigt det

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde lakritskolor förra veckan. Inget klassiskt julgodis men blev så sugen!! Är nära att sätta upp stjärnan också. Grannen har gjort det redan.... Kolla gärna in receptet på kolorna på min blogg!:)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte börjat med julbaket ännu, men det är bara en tidsfråga. :-)
    Jag älskar lussekatter, men hatar russinen i dem. Från och med för några år sedan har jag börjat ha pärlsocker på istället (inga russin alls alltså) och det blir SÅ GOTT! Kan rekommenderas.

    SvaraRadera
  4. Gillar inte alls Lussekatter! ;)
    Håller absolut med, inget julpynt före första advent! Men håller mej även med julbaket. :) Hoppas jag tar mej till stan nästa vecka nån dag för ett besök. :)

    SvaraRadera
  5. Cupcakesfluffan och Erika: Kanske ska ta och testa med pärlsocker eller så gör jag andra bullar med pärlsocker på :) Russinen petas bort omg!
    Marica: Va?! Gillar du inte lussekatter? Du är duktig som väntar med baket, fast jag har mest bakat åt min kollega, för att sen kunna pyssla på i lugn och ro med mina saker...som jag inte är helt säker på vad det blir än :) JA jag hoppas vi ses =)
    Sofie: Lakritskola, lät ju gott, tror min sambo skulle uppskatta dem mer än mig, ska kolla in ditt recept =)

    SvaraRadera