lördag 4 juni 2011

En tromb, den kom, den sågs, den segrade!

Idag skulle jag påta i min trädgård, köpa och plantera sommarblommor, kanske göra lite gott av rabarber och bara mysa i min ensamhet då resten av min familj var ute på äventyr.
Så blev det inte.

När jag vaknar upp efter mitt nattarbete möts jag av flera mms från min syster som var hemma hos mina föräldrar i Norrbotten, där har en romb dragit fram och det är allmän oreda!
Jag slänger mig i bilen och far dit för att hjälpa till med skogsarbetet.

Jag måste erkänna att jag fascineras av naturen, katastrofer och dess enorma krafter.
Jag kan sitta i timmar och titta på program om laviner, orkaner, åskoväder, vulkaner och andra naturkatastrofer och bli helt uppslukad av dess enorma krafter och oberäkneliga framfart.
En vanlig svenson som jag kan aldrig förstå vad som kommer näst i en storm, vad tar den för vag och vad påverkar det valet.
Kanske har an känt sig trygg med att bo där man bor, det händer inte mig, det händer i resten av världen, men inte i Sverige. 
Men idag hände det Sverige och min lilla hemby Glommersträsk i Norrbotten dessutom, en liten håla som fick besök av en tromb.

Jag fascineras fortfarande, men hyser också stor respekt för dessa krafter.

Tog lite Bilder under dagen.


 Taket på ett litet skjul vid skolan i Glommersträsk hade blåst bort.




Här har en raritet gått i graven.... Tallen var ca 200 år gammal, ca 19,5 m högt och omkretsen i brösthöjd 2,63 m, omkretsen ca 3 dm upp på stammen från marken var 3.10 m.
Den var min morfars stolthet medan han var i livet.



Dessvärre hade både myror i massor och hackspetten fattat tycke för den också.



Pappas nya motorsåg gjorde ett bra jobb ända tills den knäcktes under tallen innan vi hann genomföra vår räddningsauktion...


 Lekstugan låg på sidan


Grantoppar flög...





Träden låg huller ombuller som ett plockepinn...

En sorglig dag som för min famlij endast krävt materiella förluster i form av skog och motorsåg. 
Men det har även blivit personskador av denna blåst, vilket är mycket värre och jag hoppas att det kommer gå bra för de drabbade.


http://www.aftonbladet.se/vader/article13126073.ab


1 kommentar:

  1. Här i Jämtland var det visserligen inga tromber men fy sjutton vad det stormade. Jag vaknade på lördagmorgon och trodde till en början att jag hade oönskade besökare som höll på att möblera om i huset.

    SvaraRadera