lördag 25 juni 2011

Kall räkpaj

Kall paj är sommar, det är enkelt, fräscht och gott!
Min sambo uppskattar däremot inte små rara gynnare från vattnet.
Jag älskar räkor och passade på att göra en räkpaj när vi fick besök från min "räkälskande" familj,

Jag gjorde en variant på grundreceptet, då jag inte hade alla ingredienser hemma och det funkade lika bra.
Så ta vad du vill och har hemma.



Kall salladspaj med räkor

Pajdeg
125 g smör
2,5 dl vetemjöl
ev 2 msk grädde

Arbeta ihop till en deg, tryck ut i form med löstagbar kant/pajform.
Nagga och ställ i kylen ca 30 minuter.
Grädda skalet i 225 grader ca 10-15 minuter, tills det fått fin färg.
Låt kallna helt.

Fyllning
100 g philadelfiaost
2 dl créme fraiche
2 msk finhackad rödlök
50 g röd stenbitsrom
100 g crabmix
300 g räkor
ca 15 cm gurka
Sallad
Dill

Blanda ihop philadelfiaost, crème fraîche, lök, crabmix och hälften av stenbitsrom.
Bred ut i pajskalet.
Lägg på räkorna, resten av romen, stick i gurkskivor, sallad och dill



Jag gjorde min fyllning på philadelfiaost, crème fraîche, rödlök, salladskryddor och räkor.
Jag bottnade skalet med salladsblad som fått torka för att inte blöta upp pajskalet.
Sedan toppade jag med ännu mera räkor, gurka och tomat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar