tisdag 31 augusti 2010

Äppelmuffins med kanel

Hemma hos mamma kan man hitta lite veckotidningar av olika slag, samt allt om mat.
Brukar passa på att förlusta mig i fina bilder, smaskiga recept och ibland finns det något man kan skriva av, ta med hem och testa.
Sist jag var "hem" hittade jag två recept på äppelmuffins, som fick följa med hem.

Nu har de båda testbakats med bstyget helt klart godkända.
Googlade sedan på äppelmuffins och hittade samma recept som jag skrivit av, fast man hade lagt till en "topping" av havresmulor.
Äppelmuffins med kanel 12 st
Börja med fyllningen och smuldegen.
Fortsätt sedan med smeten enl nedan:
2 ägg
1½ dl råsocker
1oo g smör eller margarin
2 dl mjölk 3%
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smör och rör ner mjölken i det.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner växelvis med smörblandningen i äggsmeten.
Vänd sist ner fyllningen.
Fyll muffínsformar till ca hälften, klicka på fyllningen och tryck ner den något.
Strö på smuldegen.
Grädda i mitten av ugnen, 20-25 minuter, 175 grader.
Fyllning
2-3 äpplen
2½ msk smör eller margarin
2½ msk råsocker
2-3 tsk kanel

Skala, kärna ur och tärna äpplet i små bitar.
Stek allt så äpplet mjuknar lite och ställ åt sidan.

Smuldeg
3o g kallt smör
2 msk havregryn
2 msk hackade pekannötter
2 msk råsocker
½ msk vetemjöl

Blanda alla ingredienser till en smulig deg. Låt stå tills smeten är klar.


Den här varianten i fyrkantiga formar gjorde jag utan smuldegen ovanpå.






Det här är dem med smuldeg.
Hade inga pekannötter hemma, så jag uteslöt dem helt.
Man kan säkert ta något annat, men jag hade redan bakat en muffins med nötter i så denna fick lov att bli nötfri.
Som kompensation för uteslutna nötter fick jag tillsätta lite mer havregryn och mjöl efter tycke och smak tills jag fick en bra konsistens.

Jag tror att dessa muffins skulle funka utmärkt som en kaka/paj på ett fat med lite vaniljsås till.
På återseende!

1 kommentar:

  1. Vad gott det låter att ha äpplen i muffinsen. Kul idé med lite smul uppepå.

    SvaraRadera