söndag 22 augusti 2010

Minibiskvier

När vi fick barn sist i mörkaste november kom efter några månader några grannar på besök.
Med sig hade de två paket, ett till storasyster och ett till mig - Tack!
Lycka är väl att få en present och faktum är att vi hade ju allt vi behövde till flicka nummer två redan.

Båda paketen innehöll böcker, en om att få ett småsyskon och min var om tårtor.
Dessvärre eller kanske till min lycka så hade jag fått samma bok i julklapp.
Så jag fick ila till bokhandeln och byta den till en annan som jag spanat in.
På så vis fick jag ju två fina böcker!

Och vilken härlig bok!
Vackra bilder och goda recept i massor....

Häromdagen testade jag deras minibiskvier och resultatet var riktigt bra.


Minibiskvier ca 30 st

2 Äggvitor
400 g Mandelmassa
Citronsmörkräm
100 g rumsvarmt Smör
1½ dl Florsocker
1 Äggula
2 msk Lemon Curd
ev 1-2 msk hallonpuré

ca 250 g vit choklad

Värm ugnen till 200 grader.
Vispa äggvitorna till ett lätt skum.
Riv ner mandelmassan i skummet och vispa till en smet.
Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som femkronor.
Grädda i 8-10 minuter

Ta ut plåten ur ugnen.
Dra bort bakplåtspappret med biskvierna på och skölj plåten i kallt vatten.
Dra sedan över bakplåtspappret på den blöta plåten igen, så går det lättare att ta loss biskvierna.
Lägg över dem på galler för att kallna.

Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen.
Bred krämen på undersidan av biskvierna så att den bildar en topp.
Ställ biskvierna i frysen.

Finhacka den vita chokladen och smält den i en skål över vattenbad.
Ta ut biskvierna när de är helt frysta och doppa sidan med smörkräm i den smälta chokladen.
Låt stelna och förvara kallt.


Jag gillar allt som är i dessa, men jag tror det är tur att de är små, för de är rätt söta och mastiga trots lite syrlig fyllning. Men en liten en kan man alltid ta!


Imorgon börjar vardagen igen med dagis för storasyster, tre dagar i veckan är hon där när jag är mammaledig.
Hon ser verkligen fram emot att få träffa sina kompisar.
Jag däremot tycker det är lite jobbigt att packa alla saker och dra iväg på morgonen för några timmar. Men det ät bra att hon får vara där, få lite miljöombyte och leka av sig.

Ikväll har jag spenderat några timmar med att leta efter mina märkpennor, som jag alltid har borta och därför har måsta köpa nya, för att sen hitta igen dem.
Så det finns en påse med massa pennor och klistermärken.
Ikväll var de inte på det vanliga stället.
Letade igenom hela huset flera gånger för att tillsist kolla på det vanliga stället igen och DÄR under lite annat låg dom.
Tilläggas bör att det vanliga stället är ett
syskrin på ca 30x30 cm!
Alltså inte något stort ställe att leta igenom.

Nu är allt nytt märkt och väskan packan.

Återstår att se morgondagens väder så vi vet vilka skor som ska på fötterna och vilka som ska i ryggan.

3 kommentarer:

  1. Vad goda de ser ut minibisiverna, har precis lånat den boken du hämtat receptet ur, funderar verkligen på att köpa den då den innehåller många recept jag vill testa

    SvaraRadera
  2. Ja den är bra. Gav bort vinterns söta i julklapp till en släkting förra året. Lånade den på bibblan i veckan - mycket smarrigt till julen i den... :)

    SvaraRadera
  3. Jag såg det här receptet i sista numret av Mersmak (Coops medlemstidning) där de hade en artikel om Sommarens söta. Jag blev väldigt sugen på att testa dessa, de verkar jättegoda. Jag gillar vanliga biskvier, men jag älskar vit choklad.

    SvaraRadera