måndag 30 augusti 2010

Rödvinbärskaka med maräng

Googlade lite för ett tag sedan, egentligen med syftet att hitta fakta om när, var och hur man ska beskära gamla svartvinbärsbuskar för att få bättre skörd.
Hittade då ett recept på en vinbärskaka och ett på en vinbärsdricka, som jag tänkte testa.

Drickan blev super och kakan god, en bra kombination av det söta i marängen och det syrliga i bären.
Däremot stog det inget namn på kakan, så jag hittade på ett eget.
Kanske någon annan vet det riktiga namnet?

Rödvinbärskaka med maräng

1 dl socker
100 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 äggulor
en nypa salt
Rör alla ingredienser till en krämig smet.

Tillsätt sedan:
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Bred ut smeten i en smord och bröad form helst med löstagbar kant.
Grädda i 180 grader i ca 30 minuter.
Lägg över kakan på en bakplåtspappersklädd plåt.

Vispa till en fast smet:
3 äggvitor
1.5 dl socker

Tillsätt röda vinbär ca 3-4 dl, som man blandat med lite potatismjöl.
Bred marängsmeten över kakan och grädda ytterligare lite tills marängen är klar.
OBS! Endast övervärmen och 180 grader.


Min kaka gräddade jag på näst nedersta falsen i ca 25 minuter.
Mindre tid hade nog varit bättre då jag tror den skulle ha blivit lite saftigare då.
Plockade lite falläpplen och la tillsammans med rönnbärskvistar ute vid bron.
Dessvärre ett hösttecken, men vad gör man...

3 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut med maräng på

    SvaraRadera
  2. Min mamma bakar en liknande kaka men vad hon kallar den har jag ingen aning om. Tycker ditt namn låter bra, då vet man precis vad det är. :-)

    SvaraRadera
  3. Erika: Ja det var kanske inte det mest fantasifulla namnet jag hittade på :)

    SvaraRadera