tisdag 24 augusti 2010

Rödvinbärsdricka och surdegsbröd på G!

Ja solen fortsätter lysa med sin frånvaro, vädret är trist, grått och kallt.
Fick igår ett recept på ett surdegsbröd, som visst skulle vara rätt enkelt då det innehöll sånt man oftast har hemma.
Bestämde mig för att testa detta och satte igång surdegen nu ikväll när barnen somnat.
Den har redan börjat bubbla.
Detta är helt nytt för mig, har aldrig bakat surdegsbröd förut.
Om det går bra kan man ge sig ut på lite mer receptjakt och testa något med lite mer innehåll kanske.
Jag vet inte heller om man ska täcka över degen eller om det ska stå som den är i bunken?
Nån som kan svaret??
Eller som kanske har nåt gott recept?

Plockade som hastigast in lite röda vinbär igårkväll.
Det blev exakt 2 liter och räckte därmed precis till denna vinbärsdricka, som jag nu ställt i kylen att gotta till sig i 2 dygn.
Jag brukar ju göra en med svarta vinbär, som du hittar här.
Den är supergod.
Nu hoppas jag att den här också blir det, då jag inte har så mycker svarta vinbär i år.

Imorgon kommer brödbesviset, om det blir bra vill säga.

3 kommentarer:

  1. Lycka till med brödbaket..jag har aldrig lyckats med surdeg, det jag provat skulle stå i flera dagar ovanpå kylskpet och matas lite titt som tätt,,,,

    SvaraRadera
  2. Ja vi får ser hur det går, ska bli spännande. Detta skulle "bara" stå minst 6 timmar, så imorgon när barnen är mätta och lugna smäller det :)

    SvaraRadera
  3. Hej Sarah
    Nu finns det färdig vetsurdeg/rågsurdeg kronjäst har det i sitt sortiment, det är enkelt. mvh Marika

    SvaraRadera