lördag 7 augusti 2010

En vecka för tidigt 4-års kalas med grön tårta..

Vi startade lite tidigt med vårt 4-års firande, en hel vecka till och med.
Detta för att hinna med det innan släktingar beger sig hemåt från semestern och då inte längre kan vara med.
Födelsedagsprinsessan vill ju att ALLA ska komma och fika.

En annan sak som är viktigt är att man ska sjunga.
Upprepade gånger har hon försäkrat sig om att det kommer att sjungas för henne.
Jag är ingen sångfågel, hennes famor och farfar däremot sjunger alltid när någon fyller år.
Så även denna gång och resultatet blev nog inte vad de hoppats på.
En mycket missnöjd liten dam som inte alls ville att det skulle sjungas!!
Ja så kan det gå, " Man kan ju ändra sig" sa hon senare.

Hur som så hade vi kanonväder till vår glädje, men till fikats och tårtans missnöje.
Inget fika mår bra i gassande sol, så fikat fanns inomhus och bordet var dukat utomhus i solen.
Men inne var det säkert 27 grader inne, så det spelade ingen större roll.

Biscotti, kanelbullar, peanut butter cookies, chokladbollar, kokosmums bjöds det på.



Min tårta täckt i marsipan och sockerpasta hade helt klart mått bra i lite svalare temperatur, men den höll ihop tills vi ätit klart.

Den bestod av:
Ljusa bottnar
Grädde + banan
Kesella vanilj + färska hallon från gården
Spacklad med grädde och täckt i marsipan färgad grön och färdigfärgad sockerpasta i svart och rött.
Dekorationerna är gjorda i sockerpasta.





Det här med att modellera är inte riktigt min grej.
Jag är inte då bra på det, men vad gör man när de små vill ha en nyckelpiga.
Fikagästerna tyckte den såg ut som en sköldpadda, vilket ju faktiskt stämmer rätt bra.
Hur som så blev födelsedagsbarnet glad och till barnkalaset imorgon har hon önskat jordgubbslisa...
Vi får väl se hur det slutar, ska påbörja det hela nu.
Finns en viss risk att jordgubbslisa kommer att få ett kritvitt ansikte, för jag har ingen ansiktsfärgad sockerpasta...



7 kommentarer:

  1. Vilken härlig färgglad tårta, så snyggt med nyckelpigan, blommorna och getingarna på

    SvaraRadera
  2. Oj så fina "go"saker du har på din sida Sarah, riktigt trevligt att kika in...
    ha en bra bakdag... jag längtar att köpa en ny bakassistent... kitchen-aid... blir nog en rosa,,,//Catrine Forsell

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé på tårta =)Kan tänka mig att födelsedagsbarnet blev superglad =D

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  4. Tårtan var fantastiskt fin! =)

    SvaraRadera
  5. Jätteläcker tårta! ;D
    Tycker förresten att din blogg är riktigt kul å läsa! :D

    SvaraRadera
  6. Cupcakesfluffan: Tack!

    Catrine: Du är välkommen tillbaka :) En kitchen aid vill jag också ha, tänk att kunna göra annat samtidigt som man vispar lite... Svårt med färgen dock, många är snygga.

    Lisa: Hon var nöjd :)

    Kusin: Tack, hinner du förbi på en till fika innan du drar söderut?? Barnen gillar dej.. av nån konstig anledning ;)

    Marica: Tack. Kul att nån tycker om min blogg..

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig tårta! Färggrann och jättefin! Jag tycker att du lyckats jättebra med modellerandet.

    SvaraRadera