fredag 27 augusti 2010

Mjukt tunnbröd

Bok rea!
Hur härligt är inte det?
Jag skulle kunna handla hur många böcker som helst.
Inte för att jag behöver dem, utan mer för att det är kul att ha.
Det är ju inte ett helt försvarbart argument och samtidigt ett I-lands syndrom kanske.
Habegäret!

I våras suktade jag efter Per Morbergs bok, den köpte jag faktiskt inte, men jag tittade på den många många gånger.
Barnböcker funkar alltid, det har jag också anledning att köpa.
Man kan ta nån extra och ha på lut om det behövs som present eller julklapp eller annat.

En annan bok jag spanade in var Bröd för alla sinnen av Stina algotson, utigiven av Gullers Förlag.
Många goda recept, fina bilder, lite vacka naturfoton och nån bild från bagarstugan och jag var såld!
Väntade faktiskt tills det var rea på rean innan jag slog till - vilket kap!




Det här receptet på mjukt tunnbröd på bakpulver och filmjölk är snabbt att röra ihop, men tar lite tid att grädda, men är väl värt besväret.




Mjukt tunnbröd med bakpulver 16 st

1,2 l Rågsikt
4 tsk Bakpulver
2 tsk Salt
½ dl Sirap
5 dl Filmjölk
Utbakning 1 dl Vetemjöl
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda rågsikt och salt i en bunke.
Häll i sirap pcj filmjölk och blanda till en smidig deg.
Ta upp den på mjölat bord, rulla till en längd och dela i 16 bitar.
Sätt in en osmord plåt i mitten av ugnen.
Kavla ut degbitarna till så tunna kakor som möjligt på väl mjölat bakbord.
Kavla till sist med kruskavel.
Lägg kakorna en i taget på den heta plåten och grädda 3-4 minuter.
Låt dem kallna mellan bakdukar.

Första gången jag bakade dessa hade jag ingen kruskavel utan använde en gaffel att nagga dem med.
Den här gången hade jag fått en kruskavel av min svärfar, så de blev perfekta.

2 kommentarer:

  1. Åh, det är så gott med eget tunnbröd. Måste jag göra snart igen. :-)

    SvaraRadera
  2. Tunnbröd är gott, har också Bröd för alla sinnen, inköpt på bokrean, en bra bok, älskar bokrean för då finns det oftast billiga bakböcker att köpa

    SvaraRadera