lördag 21 augusti 2010

Test och utvärdering av fondant från Strössel och Annat

För en tid sedan fick jag hem ett litet paket med fondant från Strössel och annat.
Dessa har jag testat nu i liten skala och här tänkte jag delge mina åsikter om detta.
Jag har hittills bara hunnit baka en liten tårta med denna som lock.



Vit och choklad dekorfondant

Konsistens:
Mycket behaglig
Elastisk
Lättarbetad
Smidig
Blir lika hård som sockerpasta då den står i kylen

Smak:
Vit
Smakar inte så mycket egentligen
Inte lika söt som sockerpasta

Choklad
Smakar lite kakao
Nästan som kakdeg, fast inte riktigt ändå
Osäker om jag skulle täcka en hel tårta med den, kanske beroende på innehållet, men som lite detaljer funkar den utmärkt.
Det BÄSTA av allt tycker jag är att man INTE behövde fodra den.
Jag täckte tårtan med grädde och la fondanten direkt på.
En bit som blev kvar fick stå i kylen på fatet utan lock i tre dagar som test.
Efter en dag var den inte svettig, man kunde se att den "lösts" upp lite in mot grädden, men på ovansidan syntes ingenting.
Mitt lock var ca 3 mm tjockt.
Efter tre dagar var den fortfarande inte svettig utanpå!

Modelleringsfondanten har jag inte testat än, ska ge mig på att göra lite rosor och se hur det funkar och hur hård den blir.
Återkommer i ämnet!
Den här tårtan är täckt med dekorfondant, både vit och choklad, dekorationerna är i sockerpasta och marsipan.

1 kommentar:

  1. Jag har inte testat den, skulle gärna vilja göra det. Men din tårta är så vackert!

    SvaraRadera