onsdag 25 augusti 2010

Franskt lantbröd

En dag helt instängda inomhus, spöregn ute och ingen bil.
Ja vad gör man då??
Bakade ut mitt surdegsbröd på morgonen.
Men sen då??
Äldsta dottern ville baka muffins med hallon i.
Jag har ett nytt recept på lut, men det krävdes lite mer framförhållning än 5 minuter, så det får vänta till imorgon tror jag.
Då valde hon mjukt tunnbröd.
Så två sorters bröd blev det.

Bra att ha igång ugnen så man får lite värme inomhus.
Men lite värmeljus och en liten brasa fick hjälpa till lite.


Franskt lantbröd - 2 limpor
Dag 1:


2 dl fingervarmt vatten
25 g jäst
2 dl rågsikt


Vispa ut jästen i vätskan och tillsätt sedan mjölet. Vispa ihop allt.
Låt stå i rumstemperatur minst 6 timmar.



Dag 2:


2 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk olja
2 dl rågsikt
3,5-4 dl vetemjöl


Tillsätt ingredienserna i surdegen.
Arbeta ihop i degmaskin ca 5 minuter, alt kraftigt för hand.
Jag körde med degkrokarna på elvispen i ca 10 minuter.
Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
Baka ut till två limpor och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa igen 45 minuter.
Grädda i nedre delen av ugnen 225 grader, ca 20-30 minuter.


Helt ok blev de, men jag skulle verkligen velat ha en kitchen aid idag när det skulle vispas runt i 10 minuter.
Tänk så mycket annat man kunde ha gjort under den tiden.
Nu måste jag förbereda lite inför morgondagen.
Recept på det mjuka tunnbrödet kommer en annan dag.

1 kommentar:

  1. Ser gott ut, bakade också lite bröd idag, bäst att passa på när det är så blåsigt ute, skönt att vara inne i värmen då, fast regnet slapp vi som tur var, det fick jag nog av igår

    SvaraRadera