tisdag 17 augusti 2010

Hög och luftig tårtbotten

När jag gör tårtbotten använder jag mig av receptet som finns på potatismjöls paketet.
Den blir hög och luftig.
Tårtbotten
5 Ägg
3 dl Strösocker
1,5 dl Vetemjöl
1,5 dl Potatismjöl
2,5 tsk Bakpulver
Sen brukar jag tillsätta lite vaniljsocker
Vispa ägg och socker ljust och pösigt.
Blanda och vänd ner de torra ingredienserna.
Smörj och bröa/mjöla/klä in en form med löstagbar kant med 24 cm i diameter.
Häll i smeten.
Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ca 40 minuter.
Gör stickprov för att veta när kakan är klar och inte bara på tiden.


Jag brukar smörja och mjöla formen i botten och sedan klippa ut höga remsor som jag fästar på kanten med lite smör bakom. Ibland klär jag även botten av formen med bakplåtspapper.
Såhär ser det färdiga resultatet ut.
Sen skär jag bort "toppen" så kakan blir jämn och fin.


Det här är min yngsta dotterns doptårta med den här tårtbotten som grund.
Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har!

    Missa inte min tävling om söta muffinsformar, kram Karin

    SvaraRadera
  2. Tack Karin, kul att du gillar den, Välkommen tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Brukar också använda det receptet, blir bra bottnar på det

    SvaraRadera
  4. Jag misslyckades totalt med receptet. Kakan blev jättehög men ovanpå var det som ett lager typ maräng och sedan var det ett hålrum till en liten tunn platt botten som kan användas till ett lager möjligtvis. Jag tyckte att det var smart med bakplåtspapper runt kanterna, men vad hjälpte det!? Jag hade ugnen på 150 grader eftersom jag fått lära mig att när man använder teflonform ska tempen vara ca 25 grader lägre än annars, var det kankse det som var felet?

    SvaraRadera
  5. Eva-Lena: Vad trist när det inte lyckas, men du är inte ensam om det :) Jag får också samma topp på mina, jag brukar skära bort den. Det är viktigt att man inte öppnar ugnen de första 20 minuterna, att man vispar äggen ordentligt och att man tar potatismjöl, det gör den fluffigare. Jag har lite misslyckade bottnar i min ryggsäck också, jag tror de har berott på att jag mätat för dåligt så smeten blivit för lös = för lite mjöl, samt att jag testat att bara baka på vetemjöl, då potmjölet var slut. Det blev INTE bra! Jättehög på kanten men ca ett lager tjock i mitten. Jag vet inte om ugnen har någon betydelse faktist, men det torde ta längre tid att grädda. Jag vet inte heller vad som gick fel, kanske du vågar dig på ett försök till, berätta gärna hur det går.

    SvaraRadera
  6. Jenny Österlund24 maj 2011 kl. 10:04

    Jag har nu detta botten i ugnen! Lovade baka bärtårta åt min sambo, en grymt god vi lagade när jag fyllde 19 förra året! Får hoppas att det blir ett bra resultat :)

    SvaraRadera
  7. Vilken supersnygg blogg du har!!! Tack för att du lagt upp receptet och alla fina bilder!
    När jag bakade efter detta recept tyckte jag att kakan blev för söt, nästan isande söt.Detta är såklart min personliga smakupplevelse. Jag ändrade i receptet till 2,5 dl vetemjöl och 0,5 dl potatismjöl och fick ändå en fin,tillräckligt luftig kaka som blev perfekt till tårtbottnar. Lätt att skära var det också.

    SvaraRadera
  8. Tack Smulan =) Jag kan hålla med om att det är gott om socker i den och ibland blir ytan sockrig, som maräng. Får kanske prova din variant =)

    SvaraRadera