söndag 15 augusti 2010

Rulltårtstårta!

Har under de senaste dagarna varit på en snabb visit till Ångermanland.
Vackert landskap, älven, dalgångar, höjder, grönt kuperat landskap.
Dessvärre så glömde jag min kamera hemma!

Kom hem sent igårkväll i tron om en lugn söndag, men...
Idag fyller min dotter 4 år.
Stora damen, hade bestämt att hon inte ville ha någon tårta idag.
Vi hade ju hennes kalas förra helgen och idag skulle hon själv på kalas hos en kompis.


Men lagom till lunch kom hon på att hon ville minsann ha en kitty tårta.
Ja vad gör man inte för sin dotter....
Eller var det för min skull, så jag kunde testa min nya fondant?
Den som jag fått av Pehrnilla på Strössel och annat.



De här tre godingarna damp ner i postlådan i början av veckan.
En ny sorts fondant som hon tagit hem till sin nätbutik.
En vit, en brun med chokladsmak och en modelleringsfondant fick jag hem att prova på.


Idag fick jag chansen och mitt omdöme är mycket väl godkänt, kommer ett mer utförligt omdöme i ett annat inlägg, då jag sett hur den beter sig i kylskåpet under natten.


Sagt och gjort, klart hon skulle få en tårta, en liten sådan.

Hade snappat upp en sak under en kurs om tårtdekorering, som jag tänkte testa.



Jag gjorde en rulltårtsbotten, som jag alltid gör från
Sju sorters kakor.


Rulltårta
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite vaniljsocker
½ dl mjölk eller gräddfil


Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
Tillsätt vätskan.


Bred ut smeten i en långpanna 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.


Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort pappret som kakan gräddats på.
Bred genast på fyllningen och rulla ihop kakan.
Lägg rulltårtan med skarven ner och låt svalna innan den skärs i bitar.


Min tårta fyllds med jordgubbssylt och mosad banan, när den var "varm", delades den på mitten längsefter och rullades ihop till en liten tårta.
Sedan virade jag in den i bakplåtspapper och tryckte ner i en lite skål och in i kylen.
Höll tummarna och bad till bakgudarna att det hela skulle gå vägen.


Lade den på ett fat med den "kupade" delen uppåt.

Sen spacklade jag hela tårtan med vispad grädde.
Vågade inte bre på grädde när kakan var varm.



En liten tanke på utveckling från min sida:
Man skulle kanske kunna vänta med att rulla ihop den tills den kallnat och då lägga till grädde i fyllningen.
Då den ändå ska täckas över spelar det mindre roll om kakan spricker när man rullar ihop den...




Såhär såg den ut med ett lager grädde.



Täckte gjorde jag med den nya fondanten i vitt.
Kantband i brun fondant med chokladsmak.
Dessvärre fanns inte tid till att göra en Hello Kitty, utan dekorationerna fick bli kvarvarande blommor i sockerpasta sedan förra veckans kalas.




Såhär ser den ut invändigt.



Här hemma hos oss brukar man få välja middag när man fyller år.
Denna dag hade dock pappan i familjen "bjudit in oss" till farmors på middag i form av stuvade makaroner och stekt fläsk.
Något som hela familjen gillar så jag tror inte födelsedagsbarnet misstycker.

Så tårtan fick följa med dit som efterrätt.
Men firaren själv hittade lite kompisar på gatan och lekte med dem istället för tårtan.

I slutändan kanske det hade gått lika bra med en glasspinne!




Fotade lite hemma hos barnens farmor och farfar bland blommor och blader...






Det verkar bli mycket äpplen i år...... På alla andras äppelträd, men inte hos oss, vi får nog vänta några år till...




Rosentryn med sina lockande men ack så giftiga bär...


4 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta, kul ide att göra den av en rulltårta, det har jag själv aldrig testat eller sett innan

    SvaraRadera
  2. Det var en kul idé och tårtan blev ju väldigt söt:)

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker tårta. Den blev jättefin. Kul idé att göra av rulltårta, det blev snyggt på insidan också.

    SvaraRadera
  4. Fiffigt! Å jättesöt vart den! :)

    SvaraRadera