tisdag 19 oktober 2010

Älgstek med mandelpotatisbakelser, messmörssås och palsternackpuré

Som utlovat kommer här varmrätten från helgens middag.
Vet att det finns de som är sugna på delar av rätten.

Jag tycker att det blev gott, såsen kan man ju variera lite som man vill, tillsätta eller plocka bort, men den var god enligt receptet.
Potatisbakelserna blev lite smaklösa, ett tips är att smaka av "moset" innan man rullar in det i smördegen och inte stirra sig blind på receptet.
Mitt kött blev inte bra! Torrt och för välstekt, men jag hade ju en tjälknöl som reserv och den däremot blev riktigt bra.




Receptet är hämtat på Allt om mat
Jag har valt att inte skriva ner det här, eftersom det var ganska långt.
istället kan ni klicka HÄR så kommer ni direkt till receptet.



Tjälknölen gör jag efter min mammas recept och använder alltid älgkött. Har man inte det kan man använda nötkött.

Tjälknöl av älg

Älgstek ca 1,2 kg

Lag
5 dl vatten
ca 1 dl salt
ca 1 msk socker
1 tsk grönpeppar - mortlad
1 tsk rosépeppar - mortlad
svartpeppar grovmalen.


Koka upp alla ingredienser, låt stå kallt tills köttet är klart.

Sätt ugnen på 80-90°
Lägg den frysta steken i en ugnsfast form och ställ in den i nedre delen i ugnen.
Efter några timmar kan du sticka ner en köttermometer.
Låt stå i ugnen ca 10-12 timmar, gärna över natten.
Vi brukar ha vårt kött inne till ca 70° men det är en smaksak hur blodigt kött man vill ha. 

Lägg det sedan i lagen som jag brukar koka på kvällen och ställa i kylen, då är det bara att lägga ner köttet på morgonen.
Låt stå i lagen ca 4-5 timmar.
Skär i tunna skivor och servera med något gott.


Nästa gång jag gör en trerätters med en massa nya saker ska jag se till att inte ha sjuka barn hemma som hänger i byxbenen och vill ha mammas uppmärksamhet, som de såklart fick. Därav lite misslyckat resultat.


2 kommentarer:

  1. Älg har jag aldrig ätit, men det ser himla gott ut

    SvaraRadera
  2. Tänk vad olika det kan vara, för oss har det inte funnits så mkt alternativ. Vi har nästan bara ätit älgkött under min uppväxt, ja nu också. Men då har ju min morfar och pappa alltid jagat. Men tex oxfilé däremot har jag väl knappt ätit än ;) Det är gott, smakar vilt.

    SvaraRadera