tisdag 12 oktober 2010

Efterrätts tips efterlyses....

Igårkväll blåste det stormvindar tror jag.
Det visslade i skorstenen, haglet slog mot rutan och träden svajade rejält.
Jag vet att det några mil inåt landet kom lite snö.
Imorse sken solen, +2 grader och lite bitande vind.
Ovädret var som bortblåst om det inte vore för mina soptunnor, som också var bortblåsta, in på grannens tomt skulle man kunna tro att det aldrig hänt.

Ska vi snart få vinter?


Den här bilden är tagen i februari i min hemby, just ovanför mina föräldrars hus.
Jag gillar vintern, men inte att skotta, så snön kan gärna få vänta till i december.

Jag håller just nu på att planera och försöka komponera ihop en liten middagsbjudning vi ska ha i helgen.
Har som vanligt beslutsångest.
Men nu har valen landat på räksoppa, älgstek, mandelpotatisbakelser och messmörssås.

Men jag vet inte vad det där goda, söta, sliskiga, som jag älskar ska vara.
Vad ska jag ha för efterrätt?

Något lätt som en fruktsallad i sockerlag eller chokladmouss, paj, kaka, ja jag vet inte.

Förslag?

8 kommentarer:

  1. Gör en cheesecake m. limesmak! Receptet hittar du hos mig, gjorde den idag själv ;-)

    SvaraRadera
  2. Efterrätternas efterrätt från matens hemland: PANACOTTA med bär :D. Fast tror inte det finns nån efterrätt som inte är god :)

    Bröden var supergoda, kusin, det tyckte min sambo också. Och lätta att göra - till och med för mig ;)

    SvaraRadera
  3. Riktigt snyggt bild!!
    Jag tycker att lite fruit tart är perfekt!!

    SvaraRadera
  4. till så mustig mums mat skulle jag satsa på nåt lenare till efterrätt.. en kaka blir för mäktigt. jag skulle nog som malin skrev satsat på nån pannakotta

    SvaraRadera
  5. Varför inte en gino. Olika frukter och bär med drivor av riven vit choklad över .Låt stå i 200 grader i ugnen tills chokladen smält och frukten fått värme.Enkelt men alltid lika gott.Vill man ha lite mer är en kula hemgjord vanilj glass gott till.

    SvaraRadera
  6. Håller med om pannacottan. =)

    SvaraRadera
  7. Bakverk och fikastunder: Kikade in på din blogg och den där cheeskaken med lime såg verkligen god ut, ska testa den nån dag. ja mycket annat såg gott ut också :)

    Malin och Johanna: Pannacotta är ju hur gott som helst, men en av gästerna bjöd själv på det förra helgen.

    Fröken kök: gino är ju också super gott, vit choklad...frukt/bär...ja mums!

    Sana: Fruit tart har jag varken gjort eller smakat :)

    Ni kommer att få se vad det blev under helgen :)

    SvaraRadera