fredag 22 oktober 2010

Räksoppa med vallmosticks

Såhär på fredagsförmiddagen bjuder jag på en underbart god räksoppa.
Kan verkligen rekommendera den.
Vi hade den som förrätt tillsammans med vallmostick, men den fungerar minst lika bra som ensamrätt, fast då kanske med lite matigare tilltugg, som ett gott bröd tillexempel.

Receptet lärde jag mig på en matlagningskurs. Det finns inga måttangivelser, så man får helt enkelt ta de mängder man tror blir lagom.
Jag har skrivit mina mängder på ett ungefär inom parentes, då jag inte måttat dem är de inte exakta.



Räksoppa (ca 6 förrättsportioner)

Morot - rives (1 st)
Palsternacka - finhackas (1 st)
Scharlottenlök/gul lök - hackas (2 st scharlotten)
Lite lagom vitlök - hackas (1/2 klyfta)
Grädde (ca 5-7 dl)
Kycklingfond (en skvätt)
Hummerfond 8 (en skvätt)
Vitt vin (en skvätt)
Räkor (en djuptallrik)
Några nypor socker
Dill - hackad
konjak (en liten skvätt)

Fräs lök, vitlök och palsternacka i smör.
Häll på grädde och vin.
Tillsätt fonderna.
Smaka av med socker.
Koka ihop, tillsätt motötter och låt sjuda med en liten stund.
Tillsätt räkor och hackad dill, låt allt bli varmt,
Smaka av en sista gång.
Servera!




Vallmosticks 25 st

425 g smördegsplattor
1 ägg - uppvispat
2 msk vallmofrö
2 tsk flingsalt
Lite riven västerbottenost (kan bytas ut till parmesan)

Ugn 225°.
Ta fram och tina plattorna något, kavla sen ut dem på längden så de blir en halv gång så stora, ca 15 x 20 cm.
Pensla plattorna med uppvispat ägg, strö på vallmofrö, salt och ost.
Skär  ut ca 2 cm breda remsor av degen och vrid dem.
Lägg på plåt med bakåplåtspapper.
Grädda i 8-10 minuter, tills de fått fin färg.




Jag hoppas ni inte blir avskräckta av soppreceptet då det inte finns några exakta mått.
Den är verkligen jättegod och väl värd ett försök.

Trevlig helg på er!

1 kommentar: