onsdag 27 oktober 2010

The ultimate chocolate chip cookie

Att bläddra i Sommarens söta av systrarna Eisenman nu när det är höst/vinter käns inte det minsta konstigt.
Att titta på bilderna och drömma sig bort till sol, grönt gräs, blommor, värme och saft och bullar i bersån är inga problem.
Sen är det ju så att man kan äta kakor på vinter också.

Mitt senaste bak ur denna bok är dessa kakor och jag kan lova att de är hur goda som helst, trots att de kanske blev lite för välgräddade.
Min 4 åring kunde nog ha ätit upp hela burken om hon fick.


The ultimate chocolate chip cookie   ca 24 kakor

175 g avsvalnat smält smör
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200 - 250 g mörk choklad (60-70% kakao)

Värm ugnen till 175°
Rör ihop smör, farinsocker och strösocker.
Tillsätt ägg och gula.
Blanda torra ingredienser och rör ner till en deg.
Hacka chokladen grovt och tillsätt.


Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 17 minuter.
Låt svalna lite på plåten innan de får kallna helt på galler.


Vill man ha chokladkakor istället kan man göra Double Chocolate Chocolate Chip Cookie.
Då tillsätter man 150 g smält choklad efter ägget och äggulan.
Sedan tillsätter man de torra ingredienserna som vanligt.
Ta istället för bara mörk choklad 100 g vit och 100 g mörk choklad.

Jag följde grundreceptet med hackade ner 100 g Marabous vintervit och 100 g Marabous premium 70 %
Gott!

För övrigt så finns det en bok för denna årstid också.
Har bara lånat den på biblioteket, men skulle gärna ha den på min "kokboks hylla" i köket.
Oj så mycket läckert det finns i den att baka och koka ihop till julens alla tillfällen.
Kanske något att önska i julklapp eller när jag fyller år.

6 kommentarer:

  1. Älskar deras böcker, har Sommarens söta och Vinterns söta och har precis beställt deras första bok Två systrar söta, hoppas att den kommer idag :-)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig tittat i deras böcker, men funderat på dem. Förstår nu att man kanske skulle investera i dessa! Älskar dessa kakor, har ett liknande recept, men bakar de inte så ofta för de tar slut aldeles för fort!

    SvaraRadera
  3. Ska lägga till det här på min vill-göra-lista :) Måste nog ta fram min Två systrars söta och göra något av deras recept, den har legat och dammat igen alldeles för länge...

    SvaraRadera
  4. Mmmums! älskar chocolate chip cookies och dessa såg ju väldigt smaskiga ut!

    SvaraRadera
  5. Cupcakesfluffan: Nu blir jag lite avis på att du har alla tre snart ;)

    Sanne: Gör ett besök på bibblan och låna hem dem, eller ännu bättre köp dom så har man de alltid tillhands:)

    Therése: Det tycker jag absolut du ska göra. I din bok finns det ju också mycket gott!

    Annica: Dom var smaskiga!

    SvaraRadera
  6. Chocolate chip cookies är ju en favvis helt klart :) Härliga bilder!

    SvaraRadera