söndag 3 oktober 2010

Knäckig äppelpaj och uppdatering av "nygamla" tårtor

Vi avslutade en trevlig helg med en knäckig äppelpaj.
En mycket enkel paj, som går rätt fort att göra.


Knäckig äppelpaj 

Äpplen - skalade,  i klyftor
kanel
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker (kan minskas, jag tog häften rörsocker)
100 g smör

Lägg äppelklyftorna i botten på en ungsfast form.
Strö på lite kanel.
Blanda mjöl och socker, strö över äpplena.
Hyvla kylskåpskallt smör och lägg över hela mjölblandningen.
Grädda mitt i ugnen 225 grader, ca 20 min, tills den fått fin färg.


Servera med vaniljsglass eller vaniljsås.



Ikväll har jag även uppdaterat med lite "nygamla" inlägg från min gamla blogg.






3 kommentarer:

  1. Ser så gott ut och skall genast ta och kika in på dina nygamla inlägg

    SvaraRadera
  2. Äppelpaj är ju så enkelt men så gott!

    Mysig blogg du har förresten :-)

    SvaraRadera
  3. Vad gott med äppelpaj och vilka fina bakverk.

    SvaraRadera