måndag 18 oktober 2010

Blåbärssufflé med vit choklad

Vi hade ju en liten middag i helgen och jag har utlovat recept och mer bilder.
Vi börjar väl som sig bör...bakifrån med efterrätten!
Jag tycker efterrätt är så himla trevligt och gott så den får helt enkelt bli först ut.

Receptet hittade min moster i en av sina veckotidningar, vet inte vilken.
Originalet var med lingon, fast jag har inga lingon i min frys.
Blåbär har jag, fast inte så mycket, har varit riktigt dåligt om blåbär i mina skogar.
Hjortron däremot har vi fått lite mer av, vet inte om det skulle fungera i detta, så jag valde blåbär.



Blåbärssufflé med vit choklad   6 port
80 g vit choklad
225 g lingon/blåbär (spara några till garnering)
3 msk strösocker
3/4 dl vispgrädde
3 msk maizena

3 äggvitor
1,5 msk strösocker

garnering 
50 g vit choklad
lite bär

Smörj och sockra sufflé formarna.
Bryt chokladen i bitar och lägg lika mycket i varje form.

Smält bär och socker i en kastrull. Sila och pressa bort skalet, häll tillbaka i kastrullen.
Rör i grädde och maizena, koka upp och låt sjuda i 2 minuter. Låt svalna.

Vispa vitorna hårda tillsammans med halva mängden socker.
Tillsätt resten av sockret.

Vispa snabbt ner bärkrämen i vitorna till en jämn smet.

Häll i formar, jämna till. Grädda mitt i ugnen i 175° ca 20 minuter.
Öppna inte luckan.

Toppa med riven vit choklad och bär, servera genast innan de sjunker ihop.


Med lingon ska den visst bli lite syrlig, men med blåbär blev den söt.
Jag skulle kunna tänka mig att dra ner på sockermängden i "bärkrämen", men det är en smaksak.



Denna månads tema i månadens söta är höst.
Vet inte riktigt om blåbär räknas till hösten.
Men för mig är höst bör, skog, vilt rött och gult.

Så därför blir mitt bidrag till månadens söta på Söta saker just denna sufflé.

5 kommentarer:

  1. Åååå, ser underbart gott ut!!

    SvaraRadera
  2. mmmm! ser väldigt gott ut!
    klart att blåbär räknas till hösten! :)

    SvaraRadera
  3. Mmmm... låter väldigt gott. Blåbär är aldrig fel. Inte vit choklad heller. :-)

    SvaraRadera
  4. Ju mer blåbär desto bättre, det ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott med blåbär och vit choklad. Jag får ta och testa det nån gång!

    SvaraRadera