lördag 9 oktober 2010

Örtbankad kotlett med mandelpotatis- och rotsakspuré och rosépepparsås

Igår till middag skulle det testat något nytt.
Delar av det blev himmelskt gott, andra lite hårda och torra.

Receptet hittade jag på vilde kockens bloggAllt om Mat.
Jag gjorde lite ändringar i receptet, utifrån vad som fanns hemma.

Örtbankad benfri kotlett med mandelpotatis. och rotsakspuré och rosépepparsås.

Börja med såsen, sen purén och sist görs köttet

2 kotletter
1 msk blandade örter (Jag tog basilika och persilja)
4 msk mjöl
salt och peppar 
2-3 msk smör till stekning

Gnid in de hackade örtkryddorna på båda sidor av köttet, banka lätt.
Vänd dem i vetemjöl, stek på hög temperatur, sänk sedan temperaturen.
Salta och peppra vid stekning.

Dragonsås
1/2 dl rött vin
1 scharlottenlök
1-2 msk smör
1 dl vatten
2 dl grädde
1 msk kalv eller oxfond (Jag tog viltfond, som var det enda jag hade hemma)
1 tsk dragon eller annat ex timjan, rosmarin, grönpeppar, basilika (Jag tog persilja och rosépeppar)
1 tsk socker (honung, farinsocker, vanligt socker)  (Jag tog farinsocker)
1 msk koloritolja
ev toppredning

Hacka löken, fräs i smör tillsammans med kryddor.
Slå på vinet och låt reducera ner tills det nästan är borta.
Slå på vattnet tillsammans med fond, koka ihop ordentligt.
Slå på grädden, reducera, ev toppredning.
Smaka av med salt, peppar, socker.

Mandelpotatis - och rotsakspuré
1 morot
1 palsternacka
3-4 mandelpotatisar
1/2 vitlöksklyfta (kan uteslutas)
1 tsk kryddor (Jag tog basilika och persilja)
1 dl grädde
1-2 msk klarnat smör

Skala och tärna rotsaker och potatis fint.
Koka i vatten och salt tills de är mjuka.
Sila bort vattnet och blanda i smör, kryddor och grädde.
Mosa/mixa alltihopa.

Servera och njut.

Köttet blev hårt och torrt, men med en god bit ren eller älg skulle det nog bli optimalt och kanske en riktig viltkryddning på såsen. Purén var ljuvlig, jag hade i mer potatis och ca 1/2 dl grädde, det kan nog vara bra att prova sig fram och inte bara gå efter receptet när det gäller mängderna.

Bilderna blev dock inte så bra, mörkt ute och inne.



Väl värt att laga, fast med lite bättre kött än det vi hade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar