söndag 17 oktober 2010

Trerätters meny med räkor, älg och blåbär

I helgen hade vi en liten middag.
Vi åt och drack gott.
Jag hade bestämt mig för en trerätters meny, fast det kunde ha gått bättre måste jag säga.
Hade förberett allt och var klar i god tid, sedan skulle det bara värmas på och gratineras.

Jag brände den goda såsen så den smakade bara bränt, min älgstek blev torr och sufflén sjönk ihop innan jag hunnit garnera den klart.
Men i det stora hela blev det ok.
Ikväll åt vi resterna med en nykokt och ljuvligt god sås med smak av vilt, rött vin och messmör.

Såhär såg menyn ut:
Förrätt: Räksoppa med vallmosticks



Varmrätt: Älgstek och tjälknöl, mandelpotatisbakelser, messmörssås, palsternackspuré och stekta champinjoner, en sallad och italienskt lantbröd



Efterrätt: Blåbärssufflé med vit choklad och kaffe


Dryckestipsen kom från Nisses Hörna, där man kan ställa frågor och få tips om drycker.
Tycker det blev perfekt,  jag är egentligen ingen vindrickare, så det kändes bra att få ett tips på vad som kunde passa till maten.
Och att det dessutom smakade bra är ju ett stort plus.

Mer om maten och recept kommer en annan dag, nu lockar lite pyssel.
Hämtade ut ett paket från Strössel och annat igår och det finns lite av varje som lockar där kan jag säga.

På återseende!

1 kommentar:

  1. De där potatisbakelserna blev jag intresserad av. Hoppas receptet kommer så småning om. Allt ser väldigt gott ut.

    SvaraRadera