onsdag 20 oktober 2010

Äppelmuffins till matfeed







På Matfeed tävlar man om att bli månadens blogg och denna månad är temat äpplen.






Jag har ju bakat upp alla mina "hemäpplen" redan. 
Men jag lägger upp en ny bild på ett par riktigt goda, lite höstiga muffins.
De känns lite matiga med äpplen och nötter i smeten.
Fast de är knappast nyttiga för det.
Men goda.

Så mitt bidrag till Matfeed denna månad blir dessa.
För enkelhetens skull så lägger jag upp receptet igen, ni som redan sett det kan ju blunda denna gång *ler*








Äppel och nötmuffins 25 st

175 g mjukt smör eller margarin
3, 75 dl socker
3 ägg
1½ dl mjölk
7 dl vetemjöl special
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
Smaksättning
1 finhackat äpple
1 dl hackade hasselnötter
2 tsk kanel

Ev garnering
Hackade hasselnötter
Rör smör och socker vitt och pösigt.
Tillsätt äggen ett i taget.
Vispa ner mjölken.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner.
Rör i smaksättningen och klicka ut i formar med ca 4-5 cm i diameter.
Fyll formarna till ca 3/4.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 12 minuter.

Lycka till!

För er som inte kikat in till matfeed redan rekommenderar jag att ni gör det.
En jättesmart sida där man kan lägga upp bilder på det man bakat/lagat.
När man klickar på en bild som är intressant hamnar man på ägarens blogg och där finns receptet.
Smidigt att inte behöva skriva receptet två gånger.
Och så hittar man en massa härliga bloggar.




3 kommentarer:

  1. Äpplen är alltid gott i muffins. Ser väldigt goda ut!

    SvaraRadera
  2. Himla gott med äppelmuffins, gjorde också det igår, fast med ett annat recept,

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för "svinkoppstipsen" nu var det (som tur var) inte det men toppen att ha lite bättre koll till en annan gång :)

    Ha en fortsatt trevlig kväll.

    SvaraRadera