söndag 10 oktober 2010

Havrebullar


Havrebullar  - ca 16 st

5 dl ljummet vatten
50 g jäst
3 msk olja
1 msk sirap
3 dl havregryn
1,5 tsk salt
ca 10 dl vetemjöl

Värm degvätskan fingervarm.
Lös upp jästen i salt, sirap och lite ljummet vatten.
Tillsätt olja, havregryn, resten av vätskan.
Arbeta ner vetemjölet till lagom konsistens.

Låt jäsa under bakduk 30 minuter.
Baka ut till 16 runda bullar (antalet beror på storlek)
Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Jäs 30 min under bakduk.
Pensla med vatten, strö på lite havregryn.
Grädda mitt i ugnen 225 grader, ca 10-12 minuter.



Godast nygräddade, men går utmärkt att frysa.


5 kommentarer:

  1. Ser himla gott ut, blir alltid så saftigt och gott med havregryn i tycker jag

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig header du har! :D
    Man blir inte lite sugen på jordgubbar. ;)

    SvaraRadera
  3. Tack Sandra, den känns kanske lite somrig nu, måste nog byta den till något mer höstigt :)
    Cupcakesfluffan, håller med, det blir saftigt och gott med havregryn.

    SvaraRadera
  4. Jag känner doften av nybakt när jag ser dina bilder, så gott!

    SvaraRadera
  5. Ser väldigt goda ut. Det är gott med havregryn i bröd tycker jag.

    SvaraRadera