fredag 1 oktober 2010

Tekakor

Bröd med havregryn i tycker jag brukar bli saftiga och goda.
Jag köpte av misstag Vetemjöl special fullkorn, så det fick bli en fullkornsvariant av dessa tekakor.


 Goda tekakor 10 bröd
5 dl mjölk
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl special

Värm mjölken till ca 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap. Låt svälla cirka 20 minuter.
Smält smöret och rör ner det i blandningen.
Smula ner jästen och blanda ordentligt.
Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i 10 bitar och kavla ut till runda tekakor, ca 1 cm tjocka.
Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter.

Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Går bra att frysa, men bör då frysas då de är nygräddade.


Just de här tekakorna hade vi till ett dop i våras.

Jag tycker Friggs har goda teer, sen att de är KRAV märkta är ju ett plus. Min favorit är nog Vanilla Rhubarb, ett ekologiskt rooiboste med rabarber och vanilj.
För ett tag sen såg jag att det även fanns Sweet Apple Pie, ett ekologiskt rooiboste med äpple, kanel och vanilj. Det var också riktigt gott, men jag tror fortfarande min favorit är den med rabarber.



Varför inte baka lite tekakor och avnjuta dem med en kopp te ikväll, tittandes på Idols första fredagsfinal.
Jag ske se Idol, men orkar nog inte baka några tekakor idag.

Trevlig Helg allihopa!

4 kommentarer:

  1. De tekakorna brukar jag också baka, blir så saftiga och goda och mättar bra.

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt goda ut!
    Leilas recept gör ju ingen besviken!

    SvaraRadera
  3. Det var länge sen jag bakade tekakor, det måste jag göra.

    SvaraRadera
  4. Åh va gott, älskar Rhubarb! Mummsi Mummsi!

    SvaraRadera